SEJARAH SEKOLAH
Sekolah
ini mula dibuka pada 1 Januari 2000 bersamaan dengan 24 Ramadhan 1420H.
Pendaftaran pelajar kumpulan pertama ialah pada 16 Januari 2000. Buat
permulaan, kumpulan pelajar ambilan pertama yang seramai 185 orang mula belajar
di Sekolah Kebangsaan Yan Kechil secara menumpang dan semua kegiatan
persekolahan sepanjang tahun 2000 berlangsung di sini dengan berkongsi dengan
pelajar dan guru sekolah tersebut. Kegiatan atau proses pengajaran dan
pembelajaran pada peringkat pertama ini dilakukan pada sesi petang kerana
memberi keselesaan para pelajar supaya tidak perlu bersaing dengan pelajar
sekolah tersebut disamping kekurangan peralatan dan kelas.
Bangunan
sendiri Sekolah Menengah Kebangsaan Dulang mula dibina pada 1 September 1999 di
atas tanah seluas 10 ekar, lebih kurang 1 kilometer dari Sekolah Kebangsaan Yan
Kechil. Bangunan sendiri Sekolah Menengah Kebangsaan Dulang ini telah didirikan
di atas tanah bekas kawasan sawah padi. Sekolah Menengah Kebangsaan Dulang mula
menggunakan bangunan sendiri pada tahun 2001 apabila pelajar ambilan kedua
masuk.
Lencana Sekolah
Lencana
sekolah telah dibincangkan
pembentukannya hasil gabungan
idea dan tenaga
antara guru dan
pelajar SMKYK sesi
2000 (Sekarang SMKD).
Lencana ini mula
diguna pakai oleh
pelajar bulan Mei
2001.
PENGERTIAN LAMBANG
LENCANA
Lencana SMKD
dinamakan “Kerawang Ilmu”
menunjukkan kesenian Melayu
dan ilmu adalah
sesuatu yang wajib
dituntut untuk dijadikan
penyuluh kehidupan di
masa depan.
BENTUK MATA
PENA
Ilmu pengetahuan
bermula dengan pembacaan
dan penulisan pena
sebagai pencatat tinta
emas ke dalam
cakera padat.
BENTUK KELALANG
SMKD berazam
untuk melahirkan pelajar
celik IT dan
mempunyai kecintaan yang
tinggi terhadap sains
dan teknologi.
BENTUK CAKERA
PADAT
YAKIN dan
berani menghadapi era
teknologi maklumat.
BENTUK KERAWANG
Kecintaan pada
budaya kesenian yang
halus perlu dipupuk
dan dikekalkan. Ia
juga melambangkan cabang
ilmu yang banyak
dan mesti dipelajari.
ANGKA 2000
DAN 1420
Tahun Masihi
dan Hijrah adalah
tarikh sekolah ini
ditubuhkan.
BENTUK TREK
OLAHRAGA YANG TERTULIS
NAMA SEKOLAH
Sistem pendidikan
di SMKD berada
di landasan yang
betul selari dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
MOTO
YAKIN bererti
percaya dengan sepenuh
hati bahawa setiap
kebaikan yang dilakukan
akan membuahkan kejayaan.
YAKIN juga merupakan
singkatan daripada perkataan
Yan Kechil iaitu
nama sekolah.
Bendera
Sekolah
Bendera SMKD telah
direka cipta hasil
gabungan tenaga antara
guru dan pelajar
sesi 2000. Bendera
ini telah diguna
pakai menjelang Januari
2001.
Ukurannya
190sm panjang dan
80sm lebar. Warna
yang dipilih ialah
merah, biru, dan
kuning. Pandangan membujur
segitiga kuning dan
penghubung jalur merah
dan biru membentuk
‘y’ iaitu huruf
permulaan moto sekolah
Yakin. Segitiga kuning
berupa busar panah
yang hanya bergerak
ke hadapan membawa
maksud masa berlalu
perlu dijadikan pengajaran
manakala kehidupan perlu
diteruskan.
Di
atas bendera tidak
tercatat sebarang maklumat
kerana SMKD ingin
dikenali dengan imejnya
yang tersendiri. Bendera
ini dikenali sebagai
Kibaran Keyakinan.
PENGERTIAN WARNA
LENCANA DAN BENDERA
SEKOLAH
Kuning - Taat pada raja
dan negara, emas,
kecemerlangan, keunggulan terulung
dan cahaya.
Biru - Menandakan berdisiplin,
keharmonian, kemanusiaan dan
nilai-nilai murni sejagat.
Merah -
Yakin, bersemangat, berani
mencuba atau berdaya
saing untuk maju.
PIAGAM PELANGGAN
Sekolah Menengah Kebangsaan Dulang
Kami warga pendidik
dan staf Sekolah
Menengah Kebangsaan Dulang
berjanji dan berikrar
dengan penuh iltizam
untuk menumpukan segala
usaha dan tenaga
kami bagi memberi
perkhidmatan pendidikan berikut
dengan sebaik-baiknya:
1. Memastikan murid-murid
yang mendaftar di
sekolah ini diuruskan
pembekalan segala sumber
pembelajaran dengan lengkap
dalam tempoh tujuh
hari.
2. Memastikan semua
urusan kebajikan dan
keperluan murid-murid diselesaikan
dalam tempoh tujuh
hari.
3. Memastikan para
waris dilayani dengan
mesra dan bersopan-santun dan
keperluan mereka diselesaikan
dalam tempoh 24
jam.
4. Memastikan murid-murid
selamat dan segala
kebajikan mereka dilindungi
serta dapat belajar
di dalam bilik
darjah yang kondusif,
harmoni dan ceria.
5. Memastikan semua
keperluan para pegawai
di Pejabat Pelajaran
Daerah, Jabatan Pelajaran
Negeri dan Kementerian
Pelajaran Malaysia dilayani
dalam tempoh ditetapkan.

No comments:
Post a Comment